Zout naar Amerika – Dag 2

Goeiemorgen Nederland! Zoals je ziet heb ik hier toegang tot wifi, en mogen jullie dus de gelukkige getuigen zijn van een dagelijkse korte update.

Voor ik vanmorgen (gistermiddag voor jullie) mijn eerste verslagje hier plaatste heb ik even een kort wandelingetje gemaakt. Kort, omdat het hier in Georgia heet en benauwd is. Boven de 30 graden, volgens mijn weer-app. Gelukkig heeft hier alles wat enigszins als ‘binnen’ te bestempelen is airco die 24/7 staat te draaien.

De autorit was gezellig, al duurde het wel even voor we eenmaal Atlanta uit waren. Ik zat samen met Roger Sanders (botanicus) achterin. Hij heeft wat ervaring met Duits, dus we hebben samen de Weet die ik heb meegenomen doorgebladerd.

20150722_153049
De lezingen zijn in Miller Hall

Truett-McConnell College
We waren ongeveer de eersten hier in Cleveland. Nadat we onze spullen in de slaapkamers hadden geïnstalleerd (die lekker ruim zijn, en helemaal zonder studenten omdat het zomer is) heb ik vooral in de lobby gezeten met de rest, en langzaam iedereen binnen zien druppelen. Het is leuk om te zien dat er veel waardering is dat er iemand helemaal vanuit Europa naar de Origins conferentie komt. In totaal zijn er zo’n 40 wetenschappers aanwezig, de meesten werkzaam aan één van de christelijke Colleges.

Iedereen gaat heel vriendelijk met elkaar om. Waar je twee of meer wetenschappers bij elkaar zet kan het niet anders dan dat ze elkaar gaan uithoren over hun werk. Van verschillende mensen weet ik dan ook al precies waar ze mee bezig zijn, en zij van mij (en natuurlijk van Weet magazine).

Blote voeten – vervolg
Ik kan het niet nalaten om nog even het blote voetenavontuur wat verder uit te diepen. Het blijkt dat ik namelijk niet de enige ben hier die geen schoenen draagt. Marcus Ross, paleontoloog en docent aan de Liberty University in Virginia, deelt mijn passie (of beter: ik de zijne, hij doet het al langer). Ross is een collega van Daniel Howell, die bekend staat als de Barefoot Professor (naar aanleiding van zijn boek heb ik destijds het artikel in Weet geschreven over de werking van de voet). Mogelijk dat Jean Lightner ook nog komt, dan is het percentage barefooters astronomisch hoog :-).

Livestream – als het goed gaat
Op verzoek van Stef, namens wie ik hier mag spreken, ga ik proberen om een livestream van mijn praatje uit te zenden. Iedereen die wil is welkom om mee te kijken. Je moet daarvoor naar deze link gaan: https://livestream.com/accounts/14408011/events/4216433, en eventjes een (gratis) account aanmaken voor die website. Het praatje zal uiteraard in het Engels zijn en zonder ondertiteling, en ik heb iemand gevraagd of hij mijn telefoon vast wil houden, dus ik hoop dat de beeldkwaliteit een beetje goed is. Zo niet, dan is het jammer maar dan heb ik het geprobeerd. Mijn praatje is om ongeveer kwart voor 5 ’s middags, Nederlandse tijd.

Shalom,

-GJ

Dag 3

One thought on “Zout naar Amerika – Dag 2

Geef een reactie

