Zout naar Amerika – Dag 5

Uitzicht campus
Uitzicht over de campus vanaf de eetzaal

Hallo allemaal, dit gaat alweer het één na laatste bericht worden (aaah… :’-(). Morgen vlieg ik terug (ik kom maandag weer in Nederland aan) en ik verwacht niet dat ik op het vliegveld (of in het vliegtuig wat dat betreft) tijd ga hebben om wat te schrijven, dus komt er nog een laatste, afsluitend bericht ergens op of na de maandag – afhankelijk van jetlag en al die ongein.

Field trip
Vandaag stond in het teken van een excursie naar Smithgall Woods, een staatspark van Georgia. We hebben daar twee wandelingetjes gemaakt, eentje voor de lunch en eentje ’s middags. Het was erg interessant om met zoveel experts door zo’n park te wandelen. De geologen en biologen wisselden elkaar af met dingen uitleggen en vragen beantwoorden.

Poison Ivy
Kurt Wise geeft uitleg over poison ivy (je moet het dus niet aanraken)

Tijdens de eerste wandeltocht legde Kurt Wise uit dat het hele gebied daar verwoest was achtergelaten door goudzoekers aan het eind van de 19e eeuw. Er zijn nog steeds tunnels en mijnen te zien, maar het hele gebied is weer vol gegroeid.

’s Middags werden we langs een beverdam geleid (de bever liet zich niet zien) en maakten we nog een stop bij het bezoekerscentrum. Het is een mooi, heuvelachtig gebied hier in Georgia.

Tijdens de wandelingen, die ik natuurlijk op blote voeten deed, kreeg ik van verschillende mensen vragen en opmerkingen erover. Gezien Marcus Ross en zijn studenten vanmorgen teruggegaan waren naar Virginia was ik de enige overgebleven barefooter, en dus automatisch de dienstdoende expert.

Lunch
Lunch in het park

Barbecue
Niet alleen in Nederland is het blijkbaar gebruikelijk om af te sluiten met een barbecue. Als ik goed geteld heb was er een ‘harde kern’ van 17 overgebleven die bij Kurt Wise thuis de conferentie afsloten. Het was een heerlijke Amerikaanse barbecue, met grote stukken pork rib, hamburgers, hotdogs en kip, verschillende salades, sauzen en chips, en als toetje ijs met verse Georgia peaches – schijnbaar de beste perziken van de hele VS. De perfecte afsluiting van de conferentie, al zeg ik het zelf. Omdat het zo’n intieme setting was heb ik er geen foto’s van gemaakt (plus, ik wil geen foto’s van mijn eten, er zijn al genoeg mensen die dat doen :-)).

Kerk
Het plan is om morgen met een paar overgebleven mensen die nog op de campus slapen naar de kerk aan de overkant van de straat te gaan. Daarna word ik teruggebracht naar het vliegveld. De boarding passes zijn geprint, en nu maar hopen dat de anderhalf uur die ik heb in Toronto genoeg is om de overstap naar Nederland te halen.

Shalom,

-GJ

Dag 6

3 thoughts on “Zout naar Amerika – Dag 5

Geef een reactie

