Zout naar Amerika – Slot (Dag 7/8)

Ik ben weer terug in Nederland! Dat extra vakantiedagje dat Air Canada me gegeven heeft heb ik goed kunnen gebruiken.

Niagara overzicht
De Niagara watervallen gezien vanuit Canada

Auto
Nadat ik bij het hotel had geïnformeerd naar bustripjes naar Niagara heb ik besloten om toch maar een auto te huren (dat was uiteindelijk zelfs nog wat goedkoper). De bus zou later vertrekken en ook weer later terug zijn. En ik kon niet riskeren dat ik nog een dagje in Canada moest blijven – dit keer op eigen kosten – omdat ik mijn vliegtuig zou missen. Dus heb ik een Hyundai-koekblik en een TomTom gehuurd, en ben ik op eigen houtje naar de watervallen gereden.

Niagara Falls
De Niagara Watervallen bestaan uit twee grote watervallen: de rivier vertakt vlak voor de watervallen. Als je ooit de kans krijgt om de watervallen te bezoeken, zorg er dan voor dat je via Canada gaat. De watervallen liggen precies op de grens tussen Canada en de VS. Maar de Niagara River maakt daar een bocht, zodat de watervallen vanaf de VS komen. Vanuit Canada kijk je dus recht op de watervallen.

American Falls Bridal Veil Falls
Uitzicht vanaf Skylon Tower op American Falls, Bridal Veil Falls en Goat Island

Haal er uit wat er in zit
Nadat ik wat foto’s en filmpjes had gemaakt, ging ik mee met de boottocht. De boot brengt je dan eerst vlak bij American Falls en Bridal Veil Falls (gescheiden door Luna Island), alvorens door te varen naar Horseshoe falls, de grootste van de watervallen en gescheiden van de rest door Goat Island. Zoals de naam al zegt heeft Horseshoe Falls de vorm van een hoefijzer. Met de boot kom je erg dichtbij, midden in het hoefijzer.

Het mooiste uitzicht op de watervallen (uitgezonderd misschien een helikoptertocht) door met de lift omhoog te gaan naar het observatiedek van de Skylon Tower, het hoogste gebouw in de omgeving. Je kunt dan precies zien hoe de rivier zich vertakt en om de verschillende eilandjes heen loopt die de watervallen scheiden.

Horseshoe Falls
Horseshoe Falls, en ja, dat is een boot, daar onder in de rivier

De terugvlucht
Nadat ik ruim op tijd mijn auto had ingeleverd en mijn weg terug naar het vliegveld had gevonden kon ik daar nog even genieten van een echte Tim Hortons koffie en donut (gesponsord door Air Canada). In het vliegtuig had ik het geluk dat de stoel naast mij leeg was gebleven, zodat ik dus twee plaatsen voor mezelf had. ’s Morgens kreeg ik nog een mooi uitzicht op Dublin, en later de haven van IJmuiden. Ik heb maar weinig kunnen slapen aan boord. Dus vroeg naar bed, gisteravond, en vanmorgen lekker uitgeslapen.

Dankwoord
Als slot van deze serie wil ik nog even eindigen met een dankwoord, aan mijn moeder en zusje voor de lift naar het vliegveld en de koffie. Dank aan Stef dat hij mij gevraagd heeft om in zijn plaats te gaan, en dank aan het NCCI [Logos Instituut] dat deze reis financieel mogelijk heeft gemaakt. En natuurlijk dank aan God voor het veilig laten verlopen van deze mooie reis!

Shalom,

-GJ

One thought on “Zout naar Amerika – Slot (Dag 7/8)

Geef een reactie

