’t Is een kwestie van… geloof! (recensie)

Amatteroffaithposter.JPG
A Matter of Faith (2014)
Rich Christiano
87 minuten

Het schepping-evolutiedebat leeft volop. Hoe meer wetenschappelijke data beschikbaar komt, hoe harder de evolutionisten proberen zich vast te klampen aan het zinkende schip dat ‘evolutie’ heet. Ook christenen draaien volop mee in de evolutie-molen, zoals ook blijkt in de argumentatie die werd gebruikt in de populaire film God’s not dead (waarvan hier over een poosje vast ook een recensie zal verschijnen). Ik was daarom blij verrast door A Matter of Faith, een film die heel duidelijk de kant van de schepping kiest.

Toen mijn vriendin en ik gisteravond door Netflix(1) aan het bladeren waren om een leuke film te zoeken waren we allebei nieuwsgierig naar ‘Een Kwestie van Geloof’, de Nederlandse titel die Netflix meegeeft aan A Matter of Faith. Met de trend die nu gaande is om evolutie in de kerk omarmd te krijgen in het achterhoofd verwachtte ik een pro-evolutie film. Maar naarmate de film vorderde bleek deze steeds meer vóór de Bijbel te pleiten.

Plot
De christelijke Rachel Withaker gaat studeren aan een seculiere universiteit. In de biologielessen van professor Marcus Kaman leert ze over evolutie. Wanneer haar vader Stephen erachter komt dat in de biologielessen alleen de evolutietheorie wordt onderwezen gaat hij verhaal halen bij professor Kaman. Deze weet pa Withaker uit te dagen voor een debat over “evolutie versus creationisme”. Stephen gaat de uitdaging aan en wordt bijgestaan door Evan Carlson, een christelijke student, en professor Portland, de man die vóór Kaman biologie onderwees vanuit een Bijbels perspectief.

Debat
De film werkt toe naar het publieke debat tussen Stephen Withaker en professor Kaman. In zo’n debat is het gemakkelijk om in details verzand te raken. Dat kan ook erg interessant zijn, denk bijvoorbeeld aan de publiciteit rondom het debat tussen Ken Ham en Bill Nye(2). Maar ten diepste is dat niet waar het om gaat. Creationisten en evolutionisten hebben dezelfde feiten, enkel een ander wereldbeeld. Welk wereldbeeld je kiest bepaalt hoe je naar de feiten kijkt. Hetzelfde feit kan zowel gebruikt worden om schepping en om evolutie te bewijzen(3). De filmmakers hebben ervoor gekozen niet te verzanden in details, maar om het debat op een hogere laag aan te pakken: durf je het Woord van God te geloven, of geloof je liever in de woorden van mensen?

Oppervlakkig
Zoals helaas wel vaker bij (low budget) christelijke films laat het acteerwerk nog wat te wensen over. Sommige dialogen komen wat geforceerd over. De Withakers zijn blijkbaar zo beschut opgevoed dat vader verbaasd is dat evolutieonderwijs de norm is. In tegenstelling tot de typische evolutionist – die al snel heel geagiteerd begint te stuiteren en elke gelegenheid aangrijpt om de opponent te vertellen hoe dom hij wel niet is dat hij in de Bijbel gelooft – geeft professor Kaman zich aan het eind veel te gemakkelijk gewonnen. Hierdoor krijgt hij een behoorlijk oppervlakkig karakter. De evolutionist wordt in de film als de slechterik afgeschilderd. Dat wordt versterkt wanneer Rachel, die Kaman tot dan toe op zijn woord geloofde, hem op een leugen betrapt. Een echte evolutionist zou zich niet zo snel gewonnen geven.

Geloofsreis
Door de lessen van professor Kaman komt Rachel in een geloofscrisis. Ze weet niet meer wat nu de waarheid is: de Bijbel, zoals haar ouders haar in haar jeugd geleerd hebben, of de evolutietheorie die door haar professor wordt voorgedragen. Deze film weerspiegelt een geloofscrisis waar veel christelijke jongeren en studenten zich in zullen herkennen. Wat moet je nu geloven? Wetenschappers of de Bijbel? Schepping of evolutie? Wat je ook kiest, het blijft een kwestie van geloof.

Aanrader
Ondanks een aantal minder sterke punten zou ik deze film toch willen aanbevelen voor persoonlijke opbouw (en vermaak), maar ook voor (jeugd)verenigingen. De film maakt een goed punt door zowel evolutie als de Bijbel als even (on)wetenschappelijk af te schilderen.

A Matter of Faith krijgt van mij een 7.

Trailer

Referenties
(1) A Matter of Faith op
Netflix
(2) Bekijk het Ham vs Nye debat op Youtube
(3) Zie bijvoorbeeld Twee Modellen

5 thoughts on “’t Is een kwestie van… geloof! (recensie)

1. Hey Bas,
      Interessant stukje. Je moet wel even feit van interpretatie scheiden.
      Feit: er zijn vissen die (deels) op het land leven.
      Interpretatie: dat is zo geëvolueerd.

Voor dat laatste zijn geen harde bewijzen te vinden. Er zijn geen fossiele voorouders waaruit duidelijk blijkt dat vissen op het land kruipen (de coelacant werd als voorbeeld aangedragen, maar die blijkt z’n vinnen helemaal niet te gebruiken om over de zeebodem te kruipen).
      Let ook op hoe deze wetenschapper zegt dat meerdere vissoorten onafhankelijk van elkaar de stap van water naar land zouden hebben gezet. Eén klein genetisch foutje, en de vis stikt op het land (of in het water). En zo’n delicaat systeem zou meerdere keren onafhankelijk ontwikkeld zijn.

Die man heeft een groter geloof dan ik :-).

Shalom!

-GJ

Like

1. Er zijn kennelijk nog wel levende vissen waaruit blijkt dat ze op het land kunnen kruipen. Beter dan de zogenaamd missende fossielen dan toch?

`Die man heeft een groter geloof dan ik🙂.’

Waarom dan? Er is geen enkel bewijs voor het bestaan van het mysterieuze wezen uit jou heilige boek naar keuze. En zelfs al zou al het bewijs voor evolutietheorie inelkaar zakken ben je nog geen stap verder met het argument vóór een god.

Like

1. Hoi Dion,

Dank voor je reactie.

Voor een evolutionist is een vis die nu op het land kan kruipen (en die zijn er inderdaad) zeker niet beter dan missende fossielen. Want een vis die nu leeft en die op het land kan komen kan niet ook tegelijk een voorouder zijn van alle landdieren. Wat ik in mijn vorige reactie zei klopt nog steeds, één verkeerde genetische mutatie en deze vis stikt op het land of in het water. Ik zie zo’n visje liever als getuigenis van de creativiteit van de Schepper.

Je hebt gelijk dat er geen bewijs voor God is. Dat gaat er ook niet komen. Bewijzen doe je in de wiskunde. Feitelijk zijn er maar twee opties: Iemand heeft het heelal gemaakt, of het heelal heeft zichzelf gemaakt. Er zijn te weinig aanwijzingen om te kunnen verifiëren dat het heelal zichzelf heeft gemaakt (vanzelf ontstaan is). Er zijn echter wel veel zaken die in de richting van een ontwerper wijzen. Denk aan de afstand tussen de aarde en de zon (en tal van andere soortgelijke factoren die leven op aarde mogelijk maken). Of hoe complex het leven in elkaar steekt.
          Dan is de vervolgvraag dus: Wie is de Schepper? Bij elke religie krijg je daar een ander antwoord op. Het enige antwoord dat logisch en mogelijk is vind je in het enige heilige boek dat een sterke voet in de realiteit heeft: de Bijbel.

Shalom,

-GJ

Like