Christelijk bijgeloof

Er moet me iets van het hart. Steeds vaker erger ik mij aan christenen die in allerlei nutteloos bijgeloof verzanden. Sommige versies van christelijk bijgeloof bestaan al eeuwenlang, andere zijn nieuw en helemaal hip. Dit is niet als uitputtende lijst bedoeld, maar ik wil er wel een paar dingen uitlichten.

The_History_of_Witches_and_Wizards,_1720_Wellcome_L0026618.jpgAllereerst, wat is bijgeloof? Nou, het woord zegt het al. Het is geloof, wat je erbij hebt. Geloof naast je reguliere geloof. Als je het over ‘bijgeloof’ hebt, gaan de gedachten al snel naar middeleeuwse heksenvervolgingen, demonologie of het aanbidden van allerlei afgoden. Bijgeloof, dat was iets van vroeger. Dat gebeurt toch niet meer in ons nuchtere Nederland? Nou, reken maar!

Wetticisme
Misschien wel een van de hardnekkigste vormen van bijgeloof is het wetticisme. Het geloof dat je, naast de reddende boodschap van het Evangelie (geloof in Jezus als je Verlosser en je wordt gered) allerlei dingen moet doen – of laten – om door God aangenomen te worden. Veel niet-christenen hebben het idee dat alle christenen wettisch zijn aangelegd. “O, je bent christen? Dan moet je toch elke zondag naar de kerk? Dan mag je toch geen plezier maken?” Natuurlijk roept de Bijbel ons meermalen op ons niet over te geven aan allerlei genotzuchtig gedrag. Maar dat is niet de kern van het geloof. Christenen die allerlei wetjes strak naleven zijn geen haar beter als christenen die dat niet doen. In Gods ogen hebben we allemaal gezondigd, en kan niemand van ons zonder een Redder (Romeinen 3:23). Een paar geboden en verboden veranderen daar niets aan. Behalve dat het het Evangelie in de weg staat en barrières opwerpt voor buitenkerkelijken om de weg naar God te vinden.

crystals-healing-709623Oosterse geneeswijzen en new age
Veel oosterse geneeswijzen hebben een occulte basis. Als christen zou je je daar verre van moeten houden. Toch kom ik in mijn werk regelmatig in contact met christenen die doodleuk vertellen dat ze aan yoga doen, naar een magnetiseur zijn geweest of geneeskrachtige kristallen hebben aangeschaft. En een van de dingen die ik vaker hoor als ik met mensen over mijn blote voeten praat, is dat ik dan meer “contact met de aarde” zou hebben. Er heerst een (onwetenschappelijke) opinie dat direct huidcontact met de aarde allerlei gezondheidsvoordelen zou hebben, en voor je het weet gaat het over ‘aardstralen’ en ander zweverig geneuzel. Er is er maar Eén die genezing biedt, Jezus Christus. Alle andere geestelijke geneeswijzen komen uit een verkeerde bron.

Eindtijdvoorspellingen
757-12329062899DF9.jpgWeer zo’n gouwe ouwe. Volgens de Wikipediapagina met eindtijdvoorspellingen heb ik er in de ruim 30 jaar dat ik op deze planeet rondwandel al bijna 50 overleefd (toegegeven, niet alle voorspellingen werden door christenen gedaan). Ik geloof zeker dat Jezus op een dag terugkomt, en ik leef in de verwachting dat dat tijdens mijn leven kan gebeuren (wat, Bijbels gezien, een gezonde christelijke houding zou moeten zijn). Maar ik geloof ook dat je de datum niet kunt voorspellen. Elke voorspelling die niet uitkomt, maakt het christendom minder geloofwaardig, en hindert, net als het wetticisme, de verkondiging van het Evangelie.

Complottheorieën
Om de een of andere reden zijn veel christenen ontzettend goedgelovig. Ik wil graag dat iedereen goed gelovig is (wat twee betekenissen heeft, het goede geloven, en een degelijk geloof hebben). Te vaak worden allerlei complottheorieën door christenen voor zoete koek geslikt. Chemtrails, HAARP, 9/11, de maanlandingen… Ik heb me, toen ik net tot geloof was gekomen, ook met deze zaken bezig gehouden. Daar heb ik twee dingen van geleerd. Ten eerste zijn die complottheorieën echt supermakkelijk te ontkrachten (maar als je erin zit wil je niet naar die argumenten luisteren). Ten tweede ging dit bijgeloof een grotere plek innemen dan het ‘hoofdgeloof’, mijn relatie met God. Hoe ik bij die complottheorieën terechtkwam? Via christelijke sites!

10959945_352404438298334_3498583641010450205_o.jpgPlatte aarde
Jazeker, ook de vorm van de aarde hoort in dit rijtje thuis. Het begint vaak met een complottheorie: alle medewerkers van de NASA (en de ESA en alle andere ruimtevaartorganisaties) liegen ons voor. Met behulp van misleidende plaatjes en filmpjes wordt duidelijk gemaakt dat de echte vorm van de aarde geen bol is, maar een platte schijf. Iedereen die natuurkunde in de bovenbouw heeft gehad kan met zijn ogen dicht de gaten in de platte-aarde-argumenten aanwijzen. Wat deze moderne mythe (want dat is het, men geloofde vroeger helemaal niet in een platte aarde) hardnekkig maakt onder christenen, is dat er ook een hele serie uit de context getrokken Bijbelteksten bij wordt gehaald.

Joodse feesten
Steeds meer christenen lijken zich vandaag de dag over te geven aan een moderne vorm van wetticisme. Dat betreft het vieren van feesten. De Bijbel noemt in met name Leviticus 23 een aantal feesten die de Israëlieten verplicht (hoor je hoe wettisch dat woord klinkt…?) moesten houden. Een heleboel christenen nemen die feesten vandaag de dag ook over. Daarbij volgen ze de moderne joodse gebruiken, als een soort omgekeerd messiaans jodendom. Als gevolg hiervan worden ook traditionele christelijke feesten, met name Kerst, de deur uit gedaan. Hierbij wordt dan nog even gewezen op ‘heidense symboliek’. menorah.jpg
Ik vraag me af of die christenen ook de sabbat vieren, of dat ze wel lekker hypocriet elke zondag in de kerk zitten… En als je dan toch wettisch wilt zijn, doe het dan ook gelijk helemaal goed. Geen frikadel meer, bijvoorbeeld. Een bacon cheeseburger is natuurlijk dubbel verkeerd. En als we het dan toch over eten hebben…

Doorgeslagen vegetariërs/veganisten
Mensen moeten helemaal zelf weten wat ze eten. Prima wanneer christenen vegetariër of veganist worden, maar daarvoor kun je je niet op de Bijbel beroepen. We hebben, via Gods verbond met Noach, een Bijbelse opdracht om vlees te eten (die nergens herroepen is). Begrijp me niet verkeerd, ik zeg helemaal niet dat je als christen vlees moet eten. Daarbij is het zeker goed om bewust je vlees te kiezen of een (paar) dag(en) per week geen vlees te eten. Maar christenen die geen vlees eten en dat vooral ook aan iedereen moeten laten merken, dat werkt een beetje op mijn allergie. En daarin ben ik niet de enige.

1275-12433873098dvK.jpgEn de schepping dan?
Al deze dingen leiden in meer of mindere mate (afhankelijk van de persoon die ze beoefent, natuurlijk) af van het Evangelie. Kun je dat niet ook zeggen van ‘mijn’ strijd tegen de evolutietheorie? Nee. In feite is dat dezelfde strijd: een zoektocht naar de Waarheid (hoofdletter intentioneel). We moeten ons als christenen niet allemaal mee laten slepen in allerlei onzinnige dingetjes, waarbij je de ander veroordeelt (want dat is vaak waarin het uitmondt). De discussie schepping-evolutie is geen bijzaak. Deze vormt, durf ik zelfs te stellen, de basis van het Evangelie. Al die andere zaken zijn bijzaken. Mij maakt het niet uit of je je prettig voelt bij allerlei wetjes, bij de joodse feesten, of bij het niet eten van vlees, maar waak er alsjeblieft voor om het aan anderen op te leggen. Want de focus van iedere christen is, en moet zijn, om het Evangelie te verkondigen. Niet het Evangelie van new age, van de platte aarde of van de wet, maar het Evangelie van Jezus Christus.

 

Welk christelijk bijgeloof hang jij aan? Of zie ik het totaal verkeerd? Laat het me hieronder weten (het kan even duren voor je bericht wordt geplaatst).


14 reacties op ‘Christelijk bijgeloof

  1. Als het mij vraagt leert de bijbel wel degelijk dat de aarde plat is(met een koepel, zie Job 37), vast staat (psalm 104) en niet zal wankelen. De aarde heeft een bolling van 0,666 voet per mijl, staat op een ashoek van 23,4 graden. Een volle hoek 90 graden-23,4 is 66,6. Ook zou de aarde met een snelheid van 66.600 mijl door de admosfeer sweven. God wordt wegberedeneert door de wetenschap. Zwaartekracht doet water bollen. Zwaartekracht zorgt ervoor dat we niet van de aarde vallen. De aarde draait om zijn as en om de zon, maar de poolster staat altijd op de zelfde plek. Eeuw in, eeuw uit. Ik ben het met je eens dat dit onderwerp bijzaak is. De bijbel vraagt ons te onderzoeken. De duivel is immers de vader van de leugen. Gelukkig hoor ik ook om me heen dat dit onderwerp juist mensen tot geloof brengt. .Halleluja!

    Like

    1. Hoi Maarten,

      Dank voor je reactie!

      De Bijbel spreekt alleen in overdrachtelijke zin (poëzie/spreektaal) over de ‘vorm’ van de aarde. De Israëlieten hadden helemaal geen wereldbeeld zoals wij dat kennen, en het idee van een koepel is komen overwaaien uit de Griekse vertaling van het OT (die is beïnvloed door het Griekse denken). Zie hiervoor ook C. Houtman, ‘De hemel in het Oude Testament’.
      Wat betreft die getallen die je noemt, tja, daar kan ik niet veel mee. Het getal van het beest is zeshonderzesenzestig, niet zesenzestig komma zes. Pas toen men de Arabische cijfers is gaan overnemen, is men dat gaan zien als zes-zes-zes. Vergelijk het met het Latijn: VI-VI-VI (6-6-6) versus DCLXVI (666). Idem voor het Hebreeuws (waw-waw-waw versus sluitmem-samech-waw) en Grieks (digamma-digamma-digamma versus chi-ksi-digamma). Los nog even van het feit dat alle getallen in de Bijbel worden uitgeschreven.
      Als Europeaan die met het metrische stelsel rekent, heb ik ook niet veel op met eenheden als ‘voet per mijl’. Reken je het om naar ‘centimeters per kilometer’, dan is je bolling helemaal weg. Ook is je 0,666 natuurlijk een afkorting van tweederde (acht inch = 2/3 voet). En tweederde eindigt vanwege de afronding altijd op een 7 (het is een oneindige serie zessen na de komma).
      Dan hebben we het nog niet gehad over het menselijke construct van graden. De reden dat een rechte (niet een volle) hoek 90° is, komt omdat een volledige cirkel 360° is. Er zijn ook andere mogelijkheden. In de landmeetkunde meet men met een rechte hoek van 100 gradiënten, en de meeste wis- en natuurkundigen zijn gewend aan hoeken met een grootte van 2 π (pi) radialen. Dan kom je natuurlijk niet netjes op 666 uit.

      De poolster staat niet altijd op dezelfde plek. Deze wandelt (precessie heet dat). Nu hebben we een poolster (hoezee!) en rond 2800 v.Chr. was er een poolster (Thuban). Dat zijn de enige twee momenten in de geschiedenis geweest. Voor andere argumenten verwijs ik naar de link die ik in mijn artikel zojuist heb toegevoegd.

      Like

  2. Tjonge, lees ik toch net dat ik 1 van die mensen ben waar jij je zo aan ergert. En dat ik blijkbaar een of andere vorm van christelijk bijgeloof aanhang. En dat terwijl ik juist zo blij was iets van de rijkdom van Gods feesten te hebben mogen ontdekken. Hypocriet elke zondag in de kerk zitten doe ik dan weer niet, de sabbat is voor mij de rustdag en ik vind het fijn om dan een dienst te bezoeken. En ook een frikadel zul je mij niet zien eten, evenmin als bijvoorbeeld winegums of roze koeken vol met schildluis.
    Wettisch? Bijgelovig? Mwah, het is maar net hoe je er naar kijkt……..

    Like

    1. Hoi Karla,

      Of je een van die mensen bent waar ik me aan erger, hangt af van hoe je daarmee omgaat. Natuurlijk hebben de joodse feesten een rijkdom in zich en symboliek die wijst op Jezus. Maar vind je dat alle christenen zich daaraan moeten houden? Zo nee, dan erger ik me helemaal niet aan je. Laat mij lekker op zondag naar de kerk gaan en kerst vieren (wat dat is immers ook een Bijbels feest), dan wens ik jou veel plezier met de joodse feesten.

      Like

      1. Er zit nog wel een verschil tussen wat ik vind en wat ik zeg. Ja, ik denk dat de feesten ook voor christenen een gebod zijn, anders was ik ze zelf zeer waarschijnlijk ook niet gaan vieren. Verder denk ik dat we het zicht erop zijn kwijt geraakt door het als joodse feesten te benoemen, voor mij zijn het Bijbelse feesten. Dat ik dit vind wil echter nog niet zeggen dat ik het jou ook op zou leggen en je een mindere gelovige vind omdat je het niet doet. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik ik zo blij ben met de rijkdom die ik heb ontdekt juist in het vieren van de feesten (om maar even bij het onderwerp te blijven, er is nog zoveel meer) dat ik hoop dat jij dat ook mag ontdekken.
        Heb ik nog wel een vraag aan je over kerst, ik hoop niet dat je dat erg vind. Dat kerst een christelijk feest is zal ik niet ontkennen, je schrijft echter in je reactie dat het een Bijbels feest is. Ik ben oprecht benieuwd waar jij het feest in de Bijbel hebt gevonden.

        Like

        1. Hoi Karla,
          Er zit zeker rijkdom en symboliek in de joodse feesten (de invulling en handelingen van het vieren van deze feesten is verder uitgewerkt in het jodendom, niet in de Bijbel, vandaar mijn weloverwogen keuze om van joodse feesten te spreken). Voor mij is het genoeg dat ter kennisgeving aan te nemen, en het kan een mooi bruggetje zijn om met joden over het Evangelie in gesprek te gaan, maar een Bijbelse opdracht om deze feesten te vieren, die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ja, in het Oude Testament, natuurlijk, maar niet een opdracht die in het NT wordt herhaald.
          Ik noem Kerst een Bijbels feest (op dezelfde manier als dat de joodse feesten Bijbelse feesten zijn: ze worden aangegeven, maar de verdere invulling wordt niet gegeven) omdat God Zelf behoorlijk aandacht besteedt aan de geboorte van Zijn Zoon. Denk aan de herders die het leger engelen zien. Denk aan de wijzen die met geschenken aankomen. Behalve een korte passage over Jezus in de tempel wordt er over Zijn jeugd helemaal niets gezegd. Dat Zijn geboorte zo uitgebreid staat beschreven (vergeleken met andere geboorten) geeft voor mij aan dat God vindt dat wij erbij stil mogen staan.

          Like

  3. Goedemiddag,
    Met stijgende verbazing heb ik dit artikel gelezen. Op de site staat dit als doelstelling:Het doel van WaaromSchepping is om aanwijzingen te presenteren dat de Bijbel als Woord van God betrouwbaar is tot in het kleinste detail. Op zich een prachtige doelstelling, maar neem die dan ook serieus. Wat u schrijft over Lev. 23 en de Joodse feesten klopt gewoon niet. De Eeuwige zegt daar “Dit zijn Mijn feestdagen” en niet zoals zo vaak wordt gezegd, dat het Joodse feestdagen zijn. Net als de Sabbat, lees Jesaja 56 eens en zie waar de vreemdeling wordt opgeroepen om de Sabbat te vieren. Al met al lees ik heel veel in dit artikel dat gebaseerd is op het christendom en laat dat nou juist gewoon een bijgeloof zijn. Wie wilt u volgen, de Jezus van het Christendom of de Yeshua van de Bijbel. In Openbaring 18:4 staat een klemmende oproep, die nog eens herhaalt wordt in Openbaring 21:7

    Like

    1. Dag Johan,

      De opdracht van God om die feesten te vieren is gegeven aan de Israëlieten. Jesaja 56 speelt zich ook af in die context en is een profetie gegeven aan de koningen van Juda, niet aan 21e-eeuwse Nederlanders. Het gebod om deze feesten te vieren wordt onder het nieuwe verbond nergens herhaald of opgelegd (zelfs de sabbat niet). De Jezus van het christendom en de Yeshua van de Bijbel zijn één en dezelfde Persoon. Het is niet nodig om behouden te worden om de joodse feesten te vieren (zie mijn reactie aan Karla voor het onderscheid joodse/Bijbelse feesten), en het is feitelijk niets anders dan een moderne vorm van wetticisme, waarbij de leefregels van het Oude Testament ineens door christenen worden opgevolgd alsof ze Israëlieten zouden zijn die nog onder de wet leefden.

      Like

  4. Hey Gert jan,

    Vol belangstelling lees ik altijd je berichten. En je bent een gepassioneerd aanhanger van de Waarheid.
    Met bovenstaand bericht lees ik een soort van veroordeling, waar jij het waarschijnlijk als een waarschuwing hebt geschreven. Ik kan niet goed uitleggen waar het precies in zit, maar jouw het komt zo over op mij.

    Qua voeding ben ik van mening wat Ben Hobrink ook schrijft. Namelijk dat het het beste is om voedsel te eten wat geschapen is om te eten. En vanuit de schepping is daar geen vlees bij. De vele slechte eigenschappen van bepaalde delen van vlees, doet beseffen dat mindering in vele gevallen geen kwaad kan. Is het een afgod. Moeten we er bewust mee bezig zijn. Dit is naar mijn idee een dunne scheidslijn. En ik kan misschien wel in jouw irritatie zone komen. Dat behoeft daarom nog geen veroordeling.

    Uiteindelijk is er één rechter die een zuivere be/veroordeling geeft. En wij hoeven niet op die stoel te gaan zitten. Daarom denk ik dat je meer op de waarschuwing moet gaan zitten.

    Groet, BK.

    Like

    1. Hoi BK,

      Mijn column is niet bedoeld als een veroordeling, maar om een spiegel voor te houden. Vandaar dat ik wat fel ben in mijn taalgebruik. Je hebt gelijk dat Adam en Eva in het paradijs geen vlees aten. Helaas leven we nu niet meer in het paradijs. Na de zondvloed maakt God een verbond met Noach, waar staat dat hij vanaf dat punt vlees mag eten. Vandaar dat ik het een Bijbelse opdracht noem. Als het gaat om welk vlees je wel of niet eet, dat moet ieder natuurlijk helemaal zelf weten. Ik zal daar ook geen mensen om veroordelen. Mijn opmerkingen zijn vooral gericht tegen mensen die hun levenswijze aan anderen opleggen op basis van Bijbelse non-argumenten die niet (meer) voor christenen gelden. Let er bijvoorbeeld ook op welk vlees in het NT wordt verboden: vlees waar bloed in zit en vlees dat bij de offerdienst wordt gebruikt (en die tweede wordt later weer herroepen).

      Like

  5. Beste Gert-Jan,

    Deze blog is bij me blijven haken nadat ik het een tijdje geleden had gelezen.
    Als hierin niet de ‘Feesten’ waren genoemd dan had ik het ws. gewoon voor kennisgeving aangenomen in de trant van: interessante punten, goed dat het genoemd wordt, iedereen mee eens, over tot de orde van de dag.
    Maar die feesten hee.. ze worden mijns inziens met te weinig waardering neergezet.

    Daarom toch een reactie, zoekend hoe ik het kort kan houden, met het hoogste rendement, nl. het triggeren tot onderzoek.
    Misschien zo?:
    “Het lijkt de wetenschapper Van Heugten te ontbreken aan kennis over de bijbelse feesten. Hij mist daardoor wellicht een stuk verwondering over deze magistrale inzettingen van God, die blauwdrukken zijn van Zijn fenomenale plan in de tijd. Eenmaal door de wol van deze kennis geverfd zal hij anders naar de lichten van Gen. 1:14 kijken.”

    Voor mij hebben de kerkelijke feesten op een goede dag (= na uitgebreide studie) hun glans verloren. Ik denk oprecht dat de aandacht voor deze menselijke bedenksels het zicht belemmeren op de bijbelse feesten, die van God kwamen en van Hem zijn.

    Hopelijk heb je nog wat tijd voor deze materie, het is de moeite waard!

    VrGr ADH

    Like

    1. Dag ADH,

      Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel veel waardering voor de symboliek die er in de Joodse feesten zit. Ik zou het iedere christen aanbevelen om zich daarin te verdiepen. Maar dat is iets anders dan vinden dat je ze moet vieren, en daarvoor christelijke feesten aan de kant schuift. De beschrijvingen van de feesten die worden gegeven in de Bijbel zijn vrij summier (overigens valt de Sabbat daar ook onder, zie Leviticus 23, dus christenen die menen de feesten te moeten vieren, moeten ook consequent de zaterdag als rustdag nemen). De verdere invulling van de feesten wordt uitgewerkt in, jawel, joodse buiten-Bijbelse geschriften. Daarom vind ik dat de correcte term ‘joodse feesten’ is.

      Overigens worden er ook in de Bijbel ‘menselijke bedenksels’ toegevoegd aan de feesten die in Leviticus worden genoemd. Wat te denken van Poerim (Esther) en Chanoeka (Maccabeeën, ook in het NT aan gerefereerd). Het is helemaal niet nodig de christelijke feesten in te ruilen voor de joodse.

      Like

  6. Hallo Gert-Jan,

    Dank voor je reactie.
    Ik denk dat onze visies hierop uiteindelijk niet heel ver van elkaar af liggen.
    Toch hecht ik er aan om deze nadere nuancering aan te brengen: ‘Joods feesten’ is de correcte term… voor Poerim en Chanoeka. Deze zijn onderscheiden van de Bijbelse feesten waarvan God de geestelijke Vader is, dus goed :). En ja, ook uitgewerkt in buiten-Bijbelse geschriften, en met zegen beleefd binnnen de traditie, cultuur en Gods-dienst van het volk Israël.

    Voor ons heidenen c.q. gelovigen uit de volkeren is voor zover ik weet hoegenaamd niets ingesteld dus er moet niets. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel wat armetierig als we ooit toch geacht worden het Loofhuttenfeest te vieren (Zach. 14) en we weten zelfs niet van toeten of blazen. In die zin denk ik toch dat we met de kerkelijke feesten onze energie verspillen, want vanuit Bijbelse invalshoek zijn deze herdenkingsfeesten totaal niet relevant, want onbekend. (NB: de heilsfeiten zelf zijn natuurlijk wél relevant, maar gelukkig ook gewoon te plaatsen binnen de Bijbelse feesten!) Voor mijn persoonlijke beleving brengen de kerkelijke feesten alleen maar ruis op de lijn.

    Daarom, prachtig om je in die Bijbelse feesten te verdiepen, ‘van de Maker van de stad die fundamenten heeft’! Tip: Laat je kennis niet komen van een scepticus maar van een enthousiasteling, een ‘begeisterde’ kenner. Er gaat een wereld voor je open.

    Like

    1. Hoi A.D.,

      Mijn kennis komt ook van enthousiastelingen hoor, ik zelf ben de scepticus :-).
      De nuancering die je aanbrengt kan ik tot op zekere hoogte volgen. Waar het mij om gaat is dat wat jij de Bijbelse feesten noemt door God zijn ingesteld, maar dat de invulling ervan zoals ze nu gevierd worden voor de volle 100% uit de joodse traditie komt. Vandaar dat ik ze ook als ‘joodse feesten’ bestempel.

      Ik denk ook niet dat het vieren van de kerkelijke feesten een verspilling van energie is, zeker omdat we geroepen zijn om alle volken tot discipelen van Jezus te maken. De meeste mensen van het Nederlandse volk komen, als ze al naar de kerk gaan, maar een keer per jaar. Je kunt wel raden met welk kerkelijk feest dat is…

      Like

Plaats een reactie